Is een Open Huis zinvol voor de verkoop van je woning?

Is een Open Huis zinvol bij de verkoop van je woning?

 Een Open Huis organiseren voor een te koop staande woning is niet iets nieuws. Er zijn verschillende vormen. Zo heb je 2 keer per jaar de landelijke NVM Open Huizen Dag, een individueel Open Huis door de makelaar of de 2 wekelijkse OpenHuizendag van OpenHuizenLink, het platform voor Open Huizen.

 Is een Open Huis zinvol bij de verkoop van je woning?

Ik maak een vergelijking met een schoenenwinkel (voor veel vrouwen herkenbaar).

schoenen etalage

Als je schoenen wilt kopen ga naar de winkel toe als je weet dat ze open zijn. In 99% van de gevallen hebben alle winkels dezelfde openingstijden. Je kijkt in de etalage. Deze schoenenwinkel waar je nu voor staat ziet er wel heel gaaf uit. Luxe uitstraling, mooi neergezet, een foto van een dame die geweldig laarzen aan heeft. O geweldig, die laarzen staan daar ook nog in het echt. Dit is wel jouw smaak! Je gaat naar binnen.

 
Terwijl je binnen bent worden je overige zintuigen op de proef gesteld. Het ruikt er heerlijk naar nieuwe schoenen. Er lopen goed geklede en vriendelijke verkoopsters rond die je een kopje koffie aanbieden. Je gaat zitten op een heerlijke stoel en laat je leiden door de goede sfeer die hier heerst. De verkoopster laat je de nieuwste collectie zien en vertelt daarbij dat deze populaire laarzen van soepel Italiaans leer zijn. “Voel maar, heel zacht ” zegt de verkoopster. Je gaat de laarzen passen en ze staan je geweldig. Je bent verliefd! De laarzen gaan in een mooie schoenendoos en vervolgens in een nog mooiere tas. Vol trots loop je naar je buiten met je aanwinst.

 Stel je voor…….closed

Hoe zou de situatie zijn geweest als deze winkel niet open was, terwijl andere winkels wel open zijn? En dat er op een bordje op de deur staat, “U kunt bellen voor een afspraak om de schoenen te bekijken” Was je ook naar binnen gegaan als de etalage er rommelig uitzag? 

Bij welke winkel zal de kans op verkoop van schoenen het grootst zijn? De winkel waar je een afspraak moet maken of waar je zo naar binnen kan stappen?

De situatie van de schoenenwinkel is goed te vergelijken met de verkoop van je huis. Voordat je ook maar enige kans hebt op een verkoop, zal je etalage er goed uit moeten zien om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken. Deze etalage houdt voor jouw huis in dat je woning er goed uit moet zien en met professionele foto’s de ‘etalage’ in gaat. Kopers die alle etalages afgaan, in dit geval woningsites, maken een selectie welke woningen zij de moeite waard vinden om te gaan bezoeken. De koper wil nu net zoals bij de koop van schoenen gaan orienteren. Zodra de koper ziet dat je eerst een afspraak moet maken om te komen, kan dit een drempel zijn om te bellen. De koper kiest liever voor een winkel die wel open is.

Het zou toch zonde zijn dat jouw ‘ winkel ‘ (woning) dicht is voor een mogelijke geinteresseerde. Een gemiste kans op verkoop…….

 Conclusie:

1. Maak het voor kopers laagdrempeliger om je winkel (woning) vrijblijvend binnen te stappen.

2. Zorg ervoor dat de verwachting van de winkel overeenkomt zoals in de etalage. Maak foto’s van je woning zoals je woning ook echt is.

3. Hanteer voor je winkel niet andere openingstijden dan andere winkels, dan moet de consument te veel zoeken wanneer je open bent en is de kans dat je dicht bent aanwezig. Een individuele Open Huis van je makelaar helpt dus niet zoveel. Doe mee met landelijke platforms.

4. Onderscheid je van andere winkels (te koop staande woningen) in de presentatie.

Als je bovenstaande situatie vergelijkt, is een Open Huis wel degelijk zinvol als je je huis wilt verkopen. Maak een plan en leef je in, in de doelgroep. Specialisten zoals makelaars en verkoopstylisten kunnen je hierbij helpen.

 

Oorspronkelijke tekst :  Yvette Wiebenga  collega Openhuiscoach, eerder verschenen op haar blog in november 2012